ایران و القاعده دشمنان دیروز دوستان امروز
نوری نوری

 چندپیش داكتر مصطفی العانی مدیر برنامه امنیت و مبارزه با تروریزم در مركز بررسیهای خلیج فارس تصریح كرد رژیم ایران اعضای القاعده را براى انجام عملیات در كشورهای منطقه تأمین مالی و تسلیحاتی میكند.
همچنین عربستان سعودی دستگیری یك گروه وابسته به القاعده در یمن را كه چه به‌صورت مستقیم یا غيرمستقیم با رژیم ایران ارتباط داشته اعلام كرد. اداره امنیت عربستان سعودی عقیده دارد سازمان القاعده فعالیتهایش را در این كشور با انفجار سه مجتمع مسكونی در12 مه 2003 از طریق یك تماس تلفنی بین مسئول این سازمان در عربستان با یكی از رهبران القاعده در ایران آغاز كرده است. وزارت   داخله این كشور در فیبروری گذشته لیست 85نفر تحت پیگرد را اعلام كرد و گفت بیش از 30نفر از آنها در ایران مقر دائمی یا غيرثابت دارند.
داكتر مصطفی العانی همچنین به شبکه العربیه اذعان داشت:"  شكی نیست كه بین رژیم ایران و القاعده اختلاف عقیدتی وجود دارد ولی آنچه كه رژیم ایران و القاعده را متحد می
كند منافع مشترك است. هم رژیم ایران و هم القاعده از ناآرامی در عراق و افغانستان سود میبرند، ناآرام كردن عربستان سعودی به سود آنهاست و در كل منطقه عربی نیز به همین صورت است. شكی نیست كه روابط بین ایران و القاعده بر منافع متكی شده است و نه بر اصول. سیاست حکومت ایران نیز شناخته شده است كه منافع اش بر اصولیش برتری دارد." این ادعا در طول سالهای متمادی در سیاست ایران کاملا واضح بوده است. در زمان اشغال افغانستان توسط شوروی سابق دولت ایران به مجاهدین کمک می کرد تا برعلیه نیروهای شوروی بجنگند. در زمان حکومت طالبان در افغانستان سپاه پاسداران ایران از میان مهاجرین ساکن در ایران افرادی را جذب، تربیه و تجهیز می کرد تا بر علیه طالبان در افغانستان  مبارزه کنند.
مصطفی العانی افزود: حدود ده تن از رهبران القاعده در داخل ایران هستند. آنها توسط سپاه پاسداران حفاظت می
شوند. بنظرم رژیم ایران تامین حفاظت آنها را بهسود خودش میبیند. این رژیم از دخالت در كشورها و به هم زدن ثبات منطقه سود میبرد. دلایلی وجود دارد مواد منفجرهای كه در ایران تولید مىشود توسط القاعده بهطور گسترده در عراق مورد استفاده قرار میگیرد.

محمد العوفى رهبر عملياتى سازمان القاعده در شبه جزيره ى عرب كه با افراد خود به تشكيلات القاعده در يمن پيوسته بود، پس از معرفى خويش به نيروهاى امنيتى كشور پادشاهى سعودى، در اعترافاتى كه از شبكه ى تلويزيونى العربيه نيز در روز جمعه 27/3/2009 پخش گرديد، از وجود توطئه هايى پرده برداشت كه هدف آنها ضربه زدن به منافع نفتى سعودى است. وی همچنین از ارتباط تشکیلات امنیتی و تجسسی ایران ( وزارت ااطلاعات) با حوثیها ( شورشیان یمن) خبر داد و گفت که حکومت ایران آمادگی دارد تا برای آنان  پول و اسلحه فراهم نماید تا به انجام عملیات های تروریستی دست بزند.


April 29th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی